Jak działa prostownik?
Prostownik, w potocznym rozumieniu, jest znany jako ostatnia deska ratunku w przypadku rozładowania akumulatora samochodowego. Zastosowanie tego urządzenia elektronicznego jest jednak znacznie szersze. Wykorzystuje się je w energetyce, zasilaniu maszyn i pojazdów, np. w lokomotywach elektrycznych, a także w galwanotechnice. Funkcją prostownika jest zamiana napięcia przemiennego w napięcie jednego znaku, a następnie w prąd stały.
Prostownik – budowa i działanie
Podstawową funkcją prostownika jest zamiana napięcia przemiennego na napięcie jednego znaku, które po odfiltrowaniu może być zamienione w prąd stały. Potocznie używa się tego określenia również w odniesieniu do ładowarek akumulatorów samochodowych, jednak technicznie takie nazewnictwo nie jest poprawne.
Obecnie te akcesoria buduje się przeważnie z diod krzemowych, jednak spotykane są również inne rozwiązania, wykorzystujące układy elektrochemiczne, prostownicze diody próżniowe oraz układy metal-półprzewodnik. Wśród nich najczęściej spotyka się prostowniki selenowe (metal-selen) oraz kuryptowe (miedź-tlenek miedzi).
W ubiegłym stuleciu popularnością cieszyły się urządzenia rtęciowe, takie jak ignitrony, ekscitrony i senditrony.
Ich używanie, ze względu na obecność rtęci, mogło być niebezpieczne dla zdrowia ludzi, dlatego stopniowo były wypierane przez modele elektroniczne – wyjaśnia ekspert z firmy Baterie Przemysłowe.
Prostowniki znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu i energetyki. Można spotkać je między innymi w:
- układach zasilania maszyn i urządzeń,
- galwanotechnice,
- urządzeniach zasilanych z sieci,
- układach elektrycznych samochodów.
Prostownikiem jest także detektor diodowy służący do detekcji sygnału radiowego AM/FM.
Ładowarki do akumulatorów samochodowych
Nazwy „prostownik” używa się przeważnie do określania ładowarek do akumulatorów samochodowych. Z technicznego punktu widzenia taka nomenklatura nie jest jednak do końca poprawna. Urządzenia do zasilania akumulatora składają się z transformatora, prostownika właściwego, który często występuje w wariancie sterowanym, oraz układu regulującego. Ładowarki występują w dwóch podstawowych wersjach: standardowej i mikroprocesorowej.
Pierwszy typ nie jest wyposażony w dodatkowe systemy elektroniczne, ale w zupełności wystarczy do naładowania akumulatora w samochodzie osobowym. Urządzenia mikroprocesorowe są bardziej zaawansowane technologicznie. Automatycznie dobierają parametry napięcia, a po zakończeniu ładowania wyłączają się. Korzystając z nich, można przywrócić akumulator do działania szybko i bez obawy o jego uszkodzenie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana