Lubryfikacja - co to takiego?
Lubryfikacja to smarowanie gniazd zaworowych głowicy silnika, który zasilany jest gazem LPG. Ma na celu wydłużenie żywotności gniazd. Co ciekawe, systemy lubryfikacji swoje początki mają w czasach, gdy przechodzono ze spalania benzyny zawierającej ołów na benzynę bezołowiową. Lubryfikatory będące zamiennikiem czteroetylku ołowiu dodawane były do paliwa.
Lubryfikacja współcześnie
Obecnie podobne związki produkowane na bazie potasu stosowane są w systemach gazowych. Tworzą one ochronną warstwę na powierzchni grzybka i gniazda zaworu. Ponadto są również domieszki alkoholu, których zadaniem jest usprawnienie procesu spalania oraz środki usuwające z komory spalania różnego rodzaju nieczystości. Z założenia mają one czyścić wtryskiwacze benzynowe oraz obniżać zużycie paliwa. Jest przy tym kilka systemów podawania specjalnego środka do wspomnianych gniazd zaworowych. Początkowo były to głównie podajniki ciśnieniowe, niestety mało precyzyjne w działaniu. Same płyny i zestawy do lubryfikacji znajdziemy w ofercie specjalistycznych sklepów, takich jak na przykład AG Sklep.
Systemy lubryfikacyjne
Bardziej nowoczesne systemy wtryskują płyn między kolektor dolotowy i przepustnicę. Działają jak jednopunktowy wtrysk paliwa. Wyposażone są we własną pompę, która zasila układ lubryfikacji. Z kolei najnowsze układy działają w oparciu o elektronicznie sterowane podajniki dla każdego cylindra. Odmierzają one bardzo precyzyjną dawkę środka ochronnego. Lubryfikacja rzeczywiście przynosi rezultaty. Tym samym gniazda zaworowe oraz zawory są dobrze ochronione, co przekłada się na ich dłuższą żywotność. Systemy lubryfikacyjne polecane są przede wszystkim w przypadku samochodów, które wyposażone są w regulację płytkową oraz szklanki zaworowe.
Od czego zależy sprawność lubryfikacji?
Ponadto lubryfikacja sprawdza się przy hydraulicznych kompensatorach luzów zaworowych. Są to elementy, które pod wpływem pracy na gazie zużywają się dość szybko, a ich wymiana jest raczej kosztowna. Skuteczność działania lubryfikacji uzależniona jest przy tym od sprawności całej instalacji gazowej oraz tego, w jaki sposób na co dzień dba się o samochód. Koszty eksploatacji systemu lubryfikacyjnego nie są w praktyce zbyt wysokie. Tymczasem oszczędności z tego tytułu bywają niejednokrotnie bardzo wysokie. Lubryfikacja, a więc smarowanie gniazd zaworowych w przypadku głowicy silnika zasilanego gazem LPG to coraz częściej podstawa, bez której użytkownicy samochodów na gaz nie mogą się obyć. Nic więc dziwnego w tym, że coraz więcej osób na takie rozwiązanie się decyduje.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana