Najczęstsze awarie turbosprężarek
Producenci samochodów dbają o oczekiwania kierowców, których marzeniem jest pojazd wyposażony w dobrą jednostkę napędową z dużą mocą. W celu poprawy osiągnięć auta najczęstszym stosowanym zabiegiem jest montaż turbosprężarek. To dzięki nim samochód zaopatrzony w niewielką pojemność zyskuje przyzwoitą moc i bardzo dobry moment obrotowy. Należy jednak pamiętać, że turbosprężarki – podobnie jak każdy podzespół – pojazdu ulegają awariom.
Przyczyny awarii turbosprężarek
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń turbosprężarek to:
- wady fabryczne,
- niewłaściwe użytkowanie pojazdu,
- zużycie elementu.
Należy zaznaczyć, że awarie turbosprężarek w nowych samochodach to najmniejszy odsetek wszystkich usterek. Wynikają one najczęściej z fabrycznej wady danego elementu. Jednak dzięki gwarancji, którą uzyskuje się przy zakupie samochodu, można w prosty i łatwy sposób zlikwidować uszkodzenie – poprzez wymianę całego elementu na nowy.
Turbosprężarki - najczęstsze awarie w starszych samochodach
Zupełnie inaczej wygląda kwestia w drugim przypadku, kiedy za uszkodzenia tego elementu odpowiada sam właściciel pojazdu. Serce turbosprężarki stanowi wirnik. To na nim znajdują się najważniejsze elementy. Jest to turbina, która działa ze względu na strumień spalin oraz sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów w silniku. W zależności od modelu samochodu, jak również zamontowanej turbosprężarki, wirnik może obracać się z prędkością do 200 000 obrotów na minutę. Element ten może zostać rozgrzany nawet do temperatury 500oC. Tak ekstremalne warunki pracy turbosprężarki wymagają nie tylko zastosowania odpowiedniego chłodzenia, ale również smarowania.
Specjalista z firmy Auto-Szlif Sprawka wyjaśnia: Główną awarią turbosprężarek jest błąd kierowców, którzy wprowadzają silnik na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu silnika. Wówczas olej nie dociera do wszystkich elementów turbosprężarki, a to oznacza jej pracę „na sucho”, co prowadzi do zatarcia się łożysk wirnika.
Równie szkodliwe dla turbosprężarki jest zbyt szybkie wyłączenie silnika – kluczykiem do tak zwanej pozycji „0”. W tym czasie turbosprężarka nadal pracuje – wirnik dalej się obraca – jednak olej nie jest do niej dostarczany. Należy pamiętać, że nawet krótkotrwała przerwa
w dostawie ten substancji do turbosprężarki powoduje nieodwracalne skutki w jej działaniu. Do tego dochodzi również sytuacja, w której zwęgleniu ulega olej, co powoduje zapchanie urządzeń oraz uszkodzeń łożysk.
Regeneracja czy naprawa – odwieczny dylemat
Uszkodzenia turbosprężarek wynikają głównie z niewystarczającej wiedzy samych kierowców. Na tym etapie pojawia się także bardzo częste pytanie – lepiej regenerować, czy naprawiać turbosprężarkę? Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest jej regeneracja, czyli przywrócenie właściwości sprzed wystąpienia awarii. Jednak w sytuacji, kiedy nie ma takiej możliwości, konieczne jest przeprowadzenie naprawy lub w najgorszym przypadku – wymiany całego elementu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana