Najczęstsze przyczyny awarii układu kierowniczego
Od sprawności układu kierowniczego w samochodzie uzależnione jest nasze bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Oto, co powinniśmy wiedzieć o awariach tego układu oraz ich przyczynach.
Zużycie końcówek układu kierowniczego
Niezależnie od tego, na jakim rodzaju przekładni oparty został układ kierowniczy naszego auta – czy będzie to przekładania zębatkowa, ślimakowa, globoidalna czy śrubowo-kulkowa – jego końcówki mogą ulec zużyciu. Jest to dość powszechna usterka, objawiają się charakterystycznymi stukaniami, dochodzącymi z komory silnika podczas skręcania. Możemy wymienić je samodzielnie, jednak nawet wtedy warto udać się do warsztatu na ustawienie geometrii kół.Uszkodzony przegub krzyżakowy kolumny kierowniczej
To kolejny awaria, która objawia się stukami z komory silnika, do których dochodzi również pogorszenie precyzji układu kierowniczego. W tym przypadku już raczej nie poradzimy sobie sami, konieczne jest oddanie samochodu do serwisu, w którym wadliwy element zostanie wymieniony. Również po tego typu naprawie konieczne jest ustawienie geometrii kół.Wyszczerbienie zębów listwy przekładni kierowniczej
Awaria ta objawia się bardzo wyraźnym luzem na kierownicy lub dobrze wyczuwalnym przeskokiem w centralnym jej ustawieniu. Występuje między innymi przy dużych przebiegach. -Naprawa może polegać na wymianie maglownicy lub jej regeneracji, choć należy pamiętać, że druga opcja jest tylko niewiele mniej kosztowna. Dlatego w większości przypadków zużytego maglownice są wymieniane – wyjaśnia przedstawiciel firmy Auto Układ.
Najczęstsze objawy uszkodzenia układu kierowniczego
Każde zakłócenie w pracy układu kierowniczego spowodowane jest przez jakąś jego wadę lub usterkę. Uważnie kontrolując prace koła kierownicy oraz reakcje samochodu jesteśmy w stanie stwierdzić, że coś jest nie tak:- Luzy na kole – świadczą o zużytych końcówkach drążków kierowniczych lub przegubu dolnego wahacza albo o uszkodzonym kole zębatym w przekładni kierowniczej
- Trudności w obracanie kierownicą – najczęściej są symptomem, uszkodzenia pompy wspomagania, zatartych przegubów kulowych, źle ustawionej geometrii kół lub uszkodzone przekładni kierowniczej
- Drganie i wibrowanie kierownicy – jeśli zauważymy taki objaw, oznacza to między innymi, że możemy mieć niedokręcone koło, uszkodzone zawieszenia lub zużyty przegub kulowy wahacza
- Ściąganie auta na bok – jeśli po puszczeni kierownicy na prostej, równiej drodze zauważymy, że auto samo zbacza z kursu, oznaczać to może uszkodzone zawieszenie, złą geometrię kół lub po prostu zbyt niskie ciśnienie w kołach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana