Artykuł sponsorowany

Najczęstsze usterki chłodnic samochodowych

Najczęstsze usterki chłodnic samochodowych

Awarie układu chłodzenia to dla właścicieli pojazdów ogromny problem. W grę wchodzą bowiem potencjalnie spore wydatki na naprawę. Niektórym uszkodzeniom można jednak zapobiegać, a kluczem do sukcesu jest – jak często w takich przypadkach – regularne serwisowanie i kontakt z zaufanym usługodawcą. Jakie są najczęściej występujące usterki chłodnic samochodowych?

Co trzeba wiedzieć?

Dynamiczny postęp techniczny i coraz większy stopień skomplikowania silników doprowadziły do tego, że usterki zaczynają się pojawiać już po kilku latach intensywnej eksplantacji chłodnic.

Tym samym większe znaczenie ma obecnie świadomość występujących usterek i sposobów radzenia sobie z nimi – przekonuje ekspert z zespołu serwisów samochodowych Radiator Service, specjalizujących się w awariach układu chłodzenia.

Wycieki lub przegrzanie

Częstą nieprawidłowością jest przegrzanie (lub – rzadziej – niedogrzanie) całego układu oraz wycieki płynu. Jeśli urządzenie wyposażone jest we wskaźnik temperatury, warto na niego regularnie spoglądać. Jeśli natomiast chodzi o wspomniane wycieki, to kierowca najczęściej ma do czynienia w takiej sytuacji z uszkodzeniem chłodnicy lub węża. Zdecydowanie tańszy przy wymianie jest ten drugi element.

Liczy się szybka reakcja na zaistniały problem. Zbyt długie zwlekanie z naprawą może skutkować całkowitym uszkodzeniem usterki pod głowicą, a niekiedy nawet zatarciem jednostki napędowej. Nagle z kilkudziesięciu złotych za serwis, robi się kilkaset lub nawet kilka tysięcy złotych.

Zabrudzony element

Podwyższona temperatura układu chłodzenia może mieć dość banalny powód. W starszych modelach pojazdów niestety często mamy do czynienia z zabrudzeniem chłodnicy. Liście, błoto, owady lub mech znacząco obniżają wydajność elementu.

Zanieczyszczenia można usunąć samodzielnie, np. myjką ciśnieniową. W przypadku zaniedbania trzeba liczyć się z koniecznością wymiany na nową część.

Uszkodzenie pompy wody

Pompa powinna wytrzymać nawet 100 tysięcy kilometrów jazdy. Tyle teoria. Niestety gdy dystans ten wydaje się być zbyt duży lub gdy trafił się po prostu gorszy model elementu, to rzutuje to na wydajność całego układu chłodniczego.

Pompę wody można wymienić na przykład na etapie zmiany paska rozrządu. Warto dopytać o to zaufanego mechanika.

Awaria termostatu

Stosunkowo często awariom ulega termostat. Problem jest dość skomplikowany. Jeśli element pozostawiono w pozycji otwartej i ruch płynu chłodniczego odbywał się cały czas przy użyciu dużego obiegu, to wydłuża się po prostu proces uzyskania temperatury roboczej. Na szczęście w takiej sytuacji nie ma ryzyka przegrzania silnika, mimo że sama sytuacja bywa uciążliwa dla kierowcy.

Inaczej rzecz się ma w przypadku zamknięcia termostatu, gdy płyn chłodniczy stale będzie pracować w obiegu zamkniętym. W rezultacie dochodzi do przegrzania, co skutkuje na przykład uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.