Naprawa motocykli. Najczęstsze usterki
Sezon letni to ulubiona pora roku dla wielu ludzi – do tej grupy zaliczają się między innymi motocykliści. Ładna pogoda i wysokie temperatury zachęcają do wyprowadzenia swoich jednośladów z garaży i ruszenia na bliższe lub dalsze wyprawy. Przyjemność z jazdy może jednak popsuć niespodziewana usterka. Z jakiego typu awariami należy liczyć się na trasie? Jakie są ich przyczyny i co możemy z nimi zrobić?
Brak rozruchu
Usterki motocykla mogą mieć różną genezę – niekiedy problem będą stanowić uszkodzone lub zużyte części, innym razem może okazać się, że będzie on spowodowany naszym niedopatrzeniem. Jeśli stwierdzimy, że nasz motocykl ma problem z rozruchem lub w ogóle nie chce odpalić, powinniśmy przede wszystkim sprawdzić, czy włącznik zapłonu jest na pozycji „on” i czy stojak jest zamknięty (większość motocykli ma zabezpieczenie, uniemożliwiające włączenie zapłonu z niezamkniętym stojakiem). Jeśli mimo to silnik dalej nie startuje, należy sprawdzić czy nie spalił się bezpiecznik i czy akumulator jest w pełni naładowany. Co jeszcze może powodować problem z rozruchem? Między innymi uszkodzona instalacje elektryczna, uszkodzona stacyjka. W najgorszym przypadku będzie przyczyna usterki tkwi w zatarciu silnika.
Gaśnięcie silnika, nierówna praca
Nierówna praca silnika oraz jego gwałtownie gaśnięcie wynikają zazwyczaj z zanieczyszczenia elementów jednostki napędowej. Gdzie mogą gromadzić się zanieczyszczenia? Między innymi w gaźniku, zbiorniku paliwa oraz filtrach powietrza i paliwa. Zazwyczaj oczyszczenie tych elementów pozwala pozbyć się problemu. Innym, bardziej skomplikowanych problemem są rozregulowane gaźniki oraz nieszczelności połączeń między gaźnikiem a głowicą.
Słabe osiągi
Słabe osiągi silnika są niezawodnym znakiem, że z naszym motocyklem jest coś nie tak. Co może być przyczyną? Jeśli problem stanowi rozładowany akumulator, wystarczy go załadować. Podobnie łatwo możemy sobie poradzić w przypadku uszkodzonej świecy, którą należy wymienić. Więcej problemu sprawią nam uszkodzone moduły i cewki zapłonowe czy źle wyregulowany gaźnik. Inne przyczyn słabych osiągów to zanieczyszczony filtr powietrza, pęknięcia łączników między gaźnikiem a głowicą.
Naprawa motocykla – samemu czy w domu?
Wymienione problemy to zaledwie niewielka część wszystkich potencjalnych usterek, które mogą nam się przydarzyć w trasie. Z wieloma poradzimy sobie sami, wystarczy że posiadamy odpowiednie części i narzędzi. Nie znaczy to jednak, że każdy problem możemy rozwiązać samodzielnie. Niekiedy będzie nam potrzebna profesjonalna pomoc, którą oferuje Auto Moto Warsztat. Pamiętajmy, że usunięcie usterek wymaga przede wszystkim dokładnego zdiagnozowania problemu – do tego potrzebna jest fachowa wiedza, doświadczenie oraz nierzadko odpowiednie wyposażenie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana