Objawy zużycia pompy wspomagania w samochodzie
Układ wspomagania w samochodzie odpowiada za wspomaganie siły mięśni kierowcy. Dzięki temu zmiana toru jazdy jest płynna, a obracanie kierownicą łatwiejsze niż w starszych modelach aut. Ułatwia to więc znacznie prowadzenie pojazdu. Jednym z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy jest pompa wspomagania. Samochody osobowe mogą być wyposażone w modele hydrauliczne i elektryczne. Czasami jednak, pompy wspomagania psują się i zużywają. Może to negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów oraz na komfort jazdy. Jak więc rozpoznać uszkodzenie lub zużycie pompy wspomagania w samochodzie i jak sobie z tym poradzić?
Objawy zużycia pompy wspomagania w samochodzie
Pompy wspomagania w samochodzie czasami się zużywają. Może to zmniejszyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zużycie pompy wspomagania można jednak bardzo łatwo rozpoznać. Jednym z elementów, jaki świadczy o jej uszkodzeniu jest fakt, że trzeba używać dużo więcej siły do przekręcania kierownicy. Objawem zużycia pompy wspomagania są także trudności ze skręcaniem. Takie zachowanie kierownicy świadczy o generowaniu przez nią niższego ciśnienia, a to wpływa na obniżenie jej wydajności. Jak mówi specjalista z firmy lauber.pl:
Jeśli układ wspomagania zacina się i nie działa płynnie, również świadczy to o zużyciu pompy. Wpływa na to zapowietrzenie układu, które spowodowane jest najczęściej zużyciem uszczelniaczy wałka pompy. Może być również wywołane przez złe napięcie paska napędzającego pompę.
Objawem zużycia układu wspomagania jest także zapalona kontrolka układu wspomagania. Może to świadczyć o zbyt małej wydajności pracy pompy. Świecąca kontrolka może być także objawem przegrzania lub zapowietrzenia układu, zwarcia, uszkodzenia czujnika lub sterownika, niewystarczającej ilości płynu lub uszkodzenia przewodu. Jeśli pompa wspomagania jest uszkodzona, będzie wydawać z siebie charakterystyczny hałas, przypominający wycie. Jest on zazwyczaj objawem zatarcia pompy z powodu niewystarczającej ilości płynu. Jeśli jednak pompa gwiżdże, świadczy to o zasysaniu przez nią powietrza zamiast płynu. W skrajnym przypadku objawem zużycia pompy wspomagania jest całkowity brak wspomagania. Ten fakt wskazuje na jej uszkodzenie lub zerwanie paska klinowego.
Co zrobić ze zużytą pompą wspomagania?
Jeśli pompa wspomagania jest uszkodzona, należy poddać ją regeneracji lub wymienić na nową. Pierwsza opcja jest często polecana, ponieważ nie jest tak kosztowna, jak zakup nowego elementu. Należy jednak oddać ją w ręce profesjonalistów, ponieważ konieczne jest przestrzeganie sterylnych warunków montażu. Zważając na bezpieczeństwo, regenerowana pompa powinna być kompletna, a wszystkie jej elementy eksploatacyjne muszą zostać wymienione na nowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana