Producenci samochodów osobowych oferują swoim klientom dwa rodzaje gwarancji na nadwozie: gwarancji na lakier i gwarancji na perforację – wyjaśnia nasz rozmówca z serwisu Auto Efekt.
Takie rozdzielenie udzielanych gwarancji na karoserię daje producentom bardzo duże możliwości, jeśli chodzi o odrzucenie twojego wniosku. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć nieprzyjemnych i kosztownych niespodzianek.
Najważniejsze są przeglądy
Najważniejszym warunkiem rozpatrzenia reklamacji jest dowód na regularnie i czasowo wykonywane przeglądy lakiernicze. Bez takiego potwierdzenia właściciel samochodu nie ma żadnych podstaw do wystąpienia o pokrycie kosztów naprawy karoserii.
Musimy tutaj pamiętać, że czym innym są gwarancje na powlokę lakierniczą i perforację. Ta pierwsza dotyczy wyłącznie wad fabrycznych lakieru i obowiązuje zwykle przez okres taki, jak gwarancja na całe auto. Gwarancja na perforację obejmuje ubytki korozyjne, które powstały od wewnątrz i przebiły na powierzchnię. W praktyce znacznie częściej udaje się uzyskać zwrot kosztów naprawy w przypadku perforacji.
Jak często poddawać karoserię przeglądowi?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, warunkiem zachowania gwarancji jest terminowe wykonywanie przeglądów.
Przegląd karoserii powinien towarzyszyć kompleksowemu, dorocznemu przeglądowi auta, jednak harmonogram może różnić się w zależności od marki. Dlatego koniecznie sprawdź terminy zalecane przez producenta w książce samochodu – radzi ekspert z zakładu Auto Efekt.
Radzimy też dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji producenckiej, może bowiem okazać się, że ostre wymagania praktycznie uniemożliwią ubieganie się o zwrot kosztów ewentualnej naprawy. W takich sytuacjach najlepszym pomysłem jest poddanie karoserii dodatkowemu zabezpieczeniu antykorozyjnemu.