Podstawowe zadania i uprawnienia stacji kontroli pojazdów
Pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe muszą przechodzić okresowe i dodatkowe kontrole techniczne. Od tego zależy bowiem nie tylko kwestia dopuszczenia ich do ruchu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Za diagnostykę odpowiadają profesjonalne stacje kontroli pojazdów, na których ciążą konkretne obowiązki. Wyjaśniamy, na czym polegają badania diagnostyczne.
Na czym polega okresowa kontrola eksploatacyjna?
Badania techniczne pojazdu wykonuje się w ramach:
- badań okresowych,
- badań dodatkowych,
- badań co do zgodności z warunkami technicznymi.
Pierwszy rodzaj diagnostyki wykonuje się w określonych odgórnie interwałach czasowych, w zależności od rodzaju pojazdu, jednak nie rzadziej niż co sześć miesięcy. Bez ważnych badań okresowych pojazd nie ma prawa poruszać się po drodze publicznej, gdyż domyślnie stanowi zagrożenie w ruchu. Okresowa kontrola eksploatacyjna obejmuje m.in. sprawdzenie kompletności i stanu mechanicznego pojazdu oraz prawidłowości działania, zgodnie z zaleceniami producenta.
Badania dodatkowe przeprowadza się niezależnie od badań okresowych, wyłącznie, w przypadkach określonych w art. 81 ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 zm.).
Najrzadziej wykonuje się ostatni typ testów. Dotyczą one pojazdów zabytkowych przed pierwszą rejestracją na terytorium RP.
Kto może wykonywać badania diagnostyczne pojazdów?
Okresową kontrolę eksploatacyjną może przeprowadzać specjalista mający odpowiednie kwalifikacje. Diagnosta musi mieć wymagane wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, przejść szkolenie diagnostyczne oraz zdać egzamin kwalifikacyjny.
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w podstawowej stacji kontroli pojazdów oraz w okręgowej stacji kontroli pojazdów. W tym pierwszym przypadku diagnozuje się auta pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, w zakresie okresowego i dodatkowego badania technicznego.
Obowiązkowe wyposażenie stacji diagnostycznej
Stacja musi dysponować co najmniej dwoma stanowiskami diagnostycznymi, które składają się składać z poziomej posadzki, kanału przeglądowego lub urządzenia do podnoszenia całego pojazdu oraz z wyposażenia kontrolno-pomiarowego. Do tego należy jeszcze dodać powierzchnię pomocniczą na urządzenia i przyrządy.
Minimalne wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego obejmuje instalacje elektryczne, kanalizacyjne, wentylacyjne, wyciągowe do spalin, grzewcze, alarmowe. Stacje muszą dysponować również sprężonym powietrzem o ciśnieniu roboczym co najmniej 0,6 Mpa – tłumaczy ekspert z firmy AUTOMAX.
Kwestie formalne
Nie każdy wie o tym, że szczegóły związane z działaniem stacji kontroli pojazdów zawarte są w konkretnych regulacjach prawnych. Mowa tutaj o:
- Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. poz. 275), - Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej
w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. poz. 2264).
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z funkcjonowaniem danej stacji warto sięgnąć po powyższe dokumenty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana