Artykuł sponsorowany

Przerejestrowanie samochodu – kwestie formalne

Przerejestrowanie samochodu – kwestie formalne

Zakup nowego samochodu wiąże się z pewnymi formalnościami. Jedną z nich jest przerejestrowanie auta, tak aby we wszystkich dokumentach znajdowały się dane nowego właściciela. Przerejestrowanie jest obowiązkiem każdego nowego posiadacza auta i nie ma znaczenia to, w jaki sposób pojazd został nabyty (darowizna czy umowa kupna-sprzedaży). Jak zatem w praktyce wygląda przerejestrowanie samochodu?

Termin przerejestrowania auta

Nowy właściciel na przerejestrowanie auta ma 30 dni od momentu podpisania umowy poświadczającej prawo nabycia auta. Czas ten nie może zostać przekroczony. W przeciwnym razie policja w czasie kontroli drogowej może zabrać dowód rejestracyjny zawierający nieaktualne dane. W takiej sytuacji grozi też kara grzywny w wysokości do 3 tysięcy złotych. Składając wniosek o przerejestrowanie pojazdu, trzeba dołączyć do niego lub okazać kilka dokumentów, m.in. dokument potwierdzający własność auta, dowód rejestracyjny pojazdu, dowód osobisty nowego właściciela, kartę pojazdu czy potwierdzenie zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC, oraz stare tablice rejestracyjne. Jeżeli nie mamy czasu, by się tym zająć, możemy zlecić przerejestrowanie auta firmie zajmującej się tym na co dzień, takiej jak na przykład Autoplatforma.

Gdzie złożyć dokumenty?

Dokumenty składa się w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym zgodnie z aktualnym miejscem zamieszkania. Wielu osobom przerejestrowanie auta kojarzy się z obowiązkiem wymiany tablic rejestracyjnych – od tej reguły są jednak wyjątki. Zmiana nie jest konieczna, gdy pojazd rejestrowany będzie w tym samym mieście lub powiecie. Wówczas właściciel otrzymuje tylko nowe znaki legalizacyjne. Nowy właściciel może także zachować ważne ubezpieczenie OC auta wykupione przez sprzedającego. Trzeba poinformować o tym ubezpieczyciela, który dokona rekalkulacji stawki. Można również zrezygnować z tego ubezpieczenia i zawrzeć nowe, już na swoje dane.

Kiedy jeszcze trzeba przerejestrować auto?

Przerejestrowanie samochodu jest konieczne także w sytuacji, gdy auto trafia do nabywcy na drodze darowizny. Warto przy tym pamiętać, że jest to czynność, która wiąże się z pewnymi opłatami. W przypadku aut osobowych kupowanych na terenie kraju opłata wynosi około 180 zł. Obejmuje ona nowe tablice rejestracyjne, tymczasowy i stały dowód rejestracyjny, nalepkę legalizacyjną oraz opłatę ewidencyjną. Gdy przerejestrowanie ma miejsce na  terenie tego samego powiatu, nowe tablice nie są potrzebne i opłata spada do 81 zł. Droższe jest przerejestrowanie auta kupionego za granicą. Wówczas konieczne jest wydanie dokumentu VAT25 (koszt 160 zł), zapłacenie podatku akcyzowego czy wykonanie stosownego tłumaczenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.