W jaki sposób działają koła zamachowe dwumasowe?
W dzisiejszych czasach trudno już znaleźć samochód, który nie jest wyposażony w rozwiązanie zwane dwumasowym kołem zamachowym. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej części, sprawdzić gdzie się znajduje, za co jest odpowiedzialna, a także powiedzieć kilka słów o możliwych awariach. Podpowiemy także jak jeździć, by tzw. dwumasa służyła nam bezawaryjnie tak długo, jak to tylko możliwe.
Koło dwumasowe w praktyce
Elementu tego należy szukać w miejscu, gdzie znajduje się w samochodzie sprzęgło, a więc pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Dwumasa zastąpiła tradycyjne koła zamachowe, które stosowane były przez długie lata w motoryzacji. Uznano jednak, że potrzebne jest lepsze tłumienie drgań, zwłaszcza w nowoczesnych turbodoładowanych dieslach, które mają masywny moment obrotowy. Tu stare rozwiązania już nie wystarczały, dochodziłoby bowiem do ogromnych wibracji przenoszonych na całą karoserię, a jazda stałaby się bardzo uciążliwa.Budowa i sposób działania
Jak sama nazwa wskazuje, dwumasa jest kołem zamachowym, które posiada dwie niezależne od siebie masy wirujące. Połączone są za pomocą specjalnych sprężyn, które pełnią tutaj funkcję tłumika drgań. Dzięki temu, nawet gdy przyspieszamy z niskich obrotów z pedałem przyspieszenia wciśniętym bardzo głęboko, pojazd rozpędza się płynnie i bez szarpnięć. Skok sprężyn jest duży, powoduje to, że dwie masy mogą poruszać się względem siebie, obracając nawet o 80 stopni. Dzięki temu nagłe, skokowe zmiany wartości momentu obrotowego, przenoszone są na koła w sposób łagodny, z wyeliminowaniem szarpnięć. Oprócz tego jednostka napędowa pracuje ciszej i wpada w o wiele mniejsze drgania i wibracje.Uwaga na styl jazdy!
Posiadając pojazd z kołem dwumasowym, musimy zdawać sobie sprawę, że jest to mechanizm dość skomplikowany w budowie, a jednocześnie przenoszący ogromne siły. Dlatego też nietrudno o awarie, zwłaszcza jeśli będziemy jeździli w sposób nieprawidłowy. Zachowania, których powinniśmy wystrzegać się przede wszystkim, to:- jazda agresywna, ruszanie z piskiem opon, palenie gumy
- utrzymywanie zbyt niskich obrotów silnika w stosunku do obciążenia
- holowanie bardzo ciężkich przyczep, dodatkowo jeżdżąc agresywnie
- brak płynności jazdy, nieumiejętna zmiana przełożeń
Częste uszkodzenia
Gdy dochodzi do nadmiernego zużycia się koła dwumasowego, najczęściej jako pierwsze dają o sobie znać luźne sprężyny. Ich gniazda wyrabiają się, a one same tracą na sztywności. Powoduje to powstawanie coraz większego luzu pomiędzy dwoma niezależnymi masami. Zaczynają one poruszać się wobec siebie skokowo, tłumienie drgań przestaje spełniać swoją funkcję. Objawia się to silnym szarpaniem, drganiami karoserii, wibracjami silnika, a także głuchym łomotem słyszalnym spod maski, zwłaszcza na wolnych obrotach. Nieprawidłowy styl jazdy mocno przeciąża elementy dwumasy, powodując uszkodzenia o wiele szybciej. Dobierz koło dwumasowe do swojego samochodu w sklepie sprzeglo.com.pl Podsumowując: Dobrze traktowane auto z kołem dwumasowym powinno spokojnie wytrzymać przebieg 150 - 200 tysięcy km do pierwszej wymiany kompletu elementów sprzęgła. Pomimo, że koszty takiej operacji bywają spore, jest to jednorazowy wydatek na długie lata. Jeśli tylko będziemy przestrzegać wymienionych wyżej zasad, dwumasa będzie służyć nam bezawaryjnie przez dziesiątki tysięcy kilometrów, a my będziemy czerpać pełne korzyści z jej posiadania w samochodzie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana