Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?
Uzyskanie przewagi rynkowej, pomnażanie zysków i budowa pozytywnego wizerunku marki wymaga zaangażowania i stosowania różnych praktyk, ale zawsze w granicach prawa. Zdarza się jednak, że niekiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcami, którzy dla poprawienia swojej sytuacji uciekają się do czynów nieetycznych, niemoralnych czy wręcz oszukańczych. Mowa tu o nieuczciwej konkurencji. Na czym ona polega?
Nieuczciwa konkurencja, czyli jaka?
Jak sama nazwa wskazuje, o czynach nieuczciwej konkurencji mówimy w przypadku, gdy działanie danego przedsiębiorcy – a w świetle przepisów może to być osoba fizyczna, podmiot prawny czy inna organizacja prowadząca lub też uczestnicząca w działalności gospodarczej – wykracza poza przyjęte normy zarówno prawne, jak i moralne oraz zwyczajowe. Jeśli chodzi o legalność działania, to ramy określa tu przede wszystkim ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także prawo ochrony konkurencji. Złamanie ustanowionych zakazów musi iść w parze z działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami, co w praktyce odnosi się do pewnych zwyczajów, norm moralnych i etycznych związanych z uczciwym prowadzeniem działalności gospodarczej z poszanowaniem wartości takich jak rzetelność, lojalność czy szacunek. Jeśli takie działania, czyli łamanie prawa i dobrych obyczajów realnie zagrażają interesowi przedsiębiorcy lub konsumenta bądź też naruszają ten interes, to w takim przypadku mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją.
Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji
Katalog czynów niedozwolonych dokonywanych w ramach nieuczciwej konkurencji jest otwarty. Wśród najczęściej spotykanych działań z tego zakresu wymienić należy oznaczenie przedsiębiorstwa lub jego oferty w taki sposób, by wprowadzić w błąd co do nazwy, tożsamości, położenia geograficznego, jakości towarów lub innych cech, co w praktyce może oznaczać podszywanie się pod konkurencję, naśladownictwo towarów (tzw. podróbki), a także zatajanie prawdy o swoich produktach lub usługach i udzielanie fałszywych informacji na ich temat. Oprócz tego w zakres czynów nieuczciwej konkurencji wchodzi także naruszenie tajemnicy lub pomawianie przedsiębiorstwa, nieuczciwe zachwalanie marki, przekupstwo, korzystanie z nieuczciwych form reklamy oraz działanie w taki sposób, by utrudnić dostęp do rynku.
Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją?
Czyny nieuczciwej konkurencji mogą i powinny być zgłaszane oraz odpowiednio karane.
W tym celu konieczne jest wystosowanie pozwu i udowodnienie nieuczciwego działania danego podmiotu. - Mówi ekspert z Kancelarii Radców Prawnych Mamczarek i Migdalska. - Jeśli wskazany czyn faktycznie stanowi zagrożenie dla interesów, to może to skutkować sankcjami w postaci np. konieczności wypłaty odszkodowania lub zaprzestania nielegalnych praktyk.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana