Artykuł sponsorowany

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF i Międzynarodowe Standardy Rachunkowości MSR

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF i Międzynarodowe Standardy Rachunkowości MSR

Pieniądze to poważna sprawa, która dotyczy nas wszystkich. Światowe rynki oddziałują na nasz, dlatego każda złotówka jest powiązana z pozostałymi pieniędzmi w wielu walutach i systemach prawnych. Z tego powodu konieczne było wprowadzenie pewnych standardów, które ułatwią manewrowanie danymi finansowymi w skali ponadnarodowej. W tym tekście umówione zostaną dwa międzynarodowe standardy rachunkowości.

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) (ang. International Financial Reporting Standards (IFRS)) wprowadzono, aby finansowe sprawozdania firm działających na terenie różnych krajów były porównywalne. Zasady rządzące rachunkowością w świecie są odmienne, stąd też narodowe standardy nie pozwalają na miarodajne porównanie np. wartości spółek. W globalnej gospodarce możliwość zestawienia informacji finansowych ma kluczowe znaczenie. Standardy te zatwierdza Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Obecnie są one zawarte w Rozporządzeniu Komisji nr 1126/2008 z dnia 3 listopada 2008 (a także w rozporządzeniach je zmieniających). Wadą tych standardów jest znaczny stopień skomplikowania. Sprawne posługiwanie się nimi wymaga sporej wiedzy, która w dodatku musi być regularnie aktualizowana. Mogą w tym pomóc publikacje z zakresu rachunkowości (dostępne np. na www.ksiegarnia-wrzeszcz.pl).

Międzynarodowe Standardy Rachunkowości MSR

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej to poprzednik MSSF. Od 1973 do 2000 roku obowiązywały właśnie te standardy. Były one opracowane przez Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Po zmianie tego organu na Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości zmianie uległy także same standardy. Całość MSR wcielono jednak do MSSF, korzystając z dorobku poprzedników. MSSF jest zatem rozwiniętą wersją MSR pod nową nazwą. Z czasem nastąpiły pewne modyfikacje. Część standardów MSR zmieniono lub zastąpiono nowymi. Warto zauważyć, że poprzednie standardy nie regulowały niektórych kwestii, których rozwiązania wdrożono w MSSF w odpowiedzi na przemiany stale rozwijających się rynków światowych. Jak się w tym nie pogubić? Niestety, polskie prawo nie ułatwia zadania. Wystarczy wspomnieć, że „MSR” oznacza w polskich aktach prawnych zarówno obowiązujące MSR, jak i MSSF oraz ich interpretacje… Aby nie wypaść z obiegu, trzeba trzymać rękę na pulsie. Mogą w tym pomóc specjalistyczne artykuły, szkolenia oraz książki z zakresu rachunkowości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.