Ubezpieczenie w pracy. Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik?
Każdy, kto przebywa w stosunku pracy musi zostać objęty podstawowym ubezpieczeniem społecznym, w skład którego wchodzą ubezpieczenie zdrowotne, wypadkowe, rentowe oraz emerytalne. Zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia leży w gestii pracodawcy. Dodatkowo możliwe jest również skorzystanie z dobrowolnego ubezpieczenia grupowego. Jak wygląda to w praktyce?
W zależności od rodzaju umowy osoba zatrudniona podlega obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniom. Ze świadczeń obowiązkowych nie można w żaden sposób zrezygnować, a do niektórych dobrowolnych można przystąpić zazwyczaj pod pewnymi warunkami.
Ubezpieczenia obowiązkowe – umowa o pracę
Na początku warto wyjaśnić pojęcie pracownika. W świetle prawa jest to każda osoba, która pozostaje w stosunku pracy. Przez cały czas trwania tego stosunku pracownik objęty jest wszystkimi obowiązkowymi ubezpieczeniami, niezależnie od tego, czy pozostaje w jednym, czy w więcej niż jednym stosunku pracy. Mówiąc prościej, bez znaczenia jest, ile umów o pracę podpisze pracownik – od każdej odprowadzane są składki na ubezpieczenie zdrowotne, chorobowe, wypadkowe, rentowe oraz emerytalne. Nie ma również znaczenia wymiar czasu pracy: czy jest to cały etat, czy jedynie jego część. Dodatkowo termin „pracownik” jest rozszerzony o osoby, które zawarły jednocześnie umowę cywilnoprawną z pracodawcą lub innym podmiotem, jeśli w ramach umowy praca wykonywana jest na rzecz pracodawcy. Jednocześnie w tym przypadku nie ma znaczenia, czy pracownik posiada prawo do emerytury lub renty, jest studentem lub uczniem – nadal objęty jest wszystkimi obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi.
Ubezpieczenia obowiązkowe oraz dobrowolne – umowa zlecenie lub o dzieło
Nieco inaczej wygląda kwestia w przypadku osób, które są zatrudnione wyłącznie na podstawie umowy zlecenie, umowy agencyjnej lub umowy o świadczenie usług. Wówczas obowiązkowe jest odprowadzanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, wypadkowe, rentowe i emerytalne. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne – można, ale nie trzeba do niego przystępować. Natomiast umowy o dzieła nie są w żaden sposób oskładkowane. Zatrudniony na umowie cywilnoprawnej może przystąpić dobrowolnie do ubezpieczenia rentowego oraz emerytalnego, a jeśli się zdecyduje – także do ubezpieczenia wypadkowego. Z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego może skorzystać tylko wówczas, jeśli objęty jest obowiązkowym ubezpieczeniem rentowym i emerytalnym.
Grupowe ubezpieczenie na życie dla pracowników
Pracodawca może również zawrzeć z zakładem ubezpieczeniowym umowę na ubezpieczenie grupowe dla wszystkich osób, które są zatrudnione. Ubezpieczyciel nie dokonuje wówczas medycznej oceny ryzyka oraz oferuje jednakową składkę dla wszystkich – tym samym przystąpienie do ubezpieczenia grupowego jest niezwykle korzystne dla pracowników. Składka jest zazwyczaj niższa niż w przypadku ubezpieczenia indywidualnego. Można jednak z niego korzystać tylko podczas zatrudnienia (wyjątkowo zdarza się możliwość, by kontynuować ubezpieczenie po wygaśnięciu stosunku pracy). Jak to działa?
W ramach umowy z pracodawcą pracownik zostaje objęty ubezpieczeniem grupowym. Składkę odprowadza za niego w całości pracodawca, jest ona podzielona pomiędzy pracodawcę lub pracownika lub też pracownik ponosi całkowity koszt składki – mówi specjalista z Ubezpieczenia Artur Jabłoński z Warszawy – Każdorazowo jest ona potrącana z pensji, dlatego nie trzeba pamiętać o jej opłacaniu. Ubezpieczenie zostaje wypłacone zazwyczaj w przypadku śmierci, a często także wtedy, kiedy nastąpi poważne uszkodzenie ciała, przez które pracownik nie jest zdolny do pracy lub samodzielnej egzystencji. W zależności od ustaleń oraz rodzaju polisy pracownik może być również objęty pakietem zdrowotnym, wypadkowym, szpitalnym lub rodzinnym – osoba ubezpieczona może wówczas liczyć na wsparcie w razie choroby, wypadku, pobytu w szpitalu lub problemów zdrowotnych członków rodziny – dodaje specjalista.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana