Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, czyli ewidencji księgowej stosowanej w księgowości uproszczonej, wymaga przestrzegania kilku istotnych zasad wynikających z przepisów. Dokument taki musi zawierać wszelkie informacje dotyczące przychodów i wydatków firmy. Jego prowadzenie musi odbywać się według określonego systemu. Jakie są zasady prowadzenia KPiR?

Księga przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów jest uproszczoną formą księgowości służącą do wyliczania zobowiązań podatkowych. Należy w niej rejestrować wszelkie przychody, wydatki i zakupy danej firmy. Jej założenie powinno przypadać na dzień założenia działalności gospodarczej lub na 1 stycznia roku podatkowego. Obowiązek prowadzenia KPiR dotyczy każdej osoby fizycznej prowadzącej spółkę jawną, cywilną lub partnerską, a także osób, które osiągają dochody z działalności pozarolniczej, a ich rozliczenie z podatku odbywa się na zasadach ogólnych lub liniowo. Przychód zaś nie może przekraczać 1 200 000 euro. Jeśli tak nie jest, należy prowadzić pełną księgowość. Warto dodać, że istnieje możliwość indywidualnego zwolnienia z prowadzenia KPiR, gdy wystąpią szczególne okoliczności (wiek, stan zdrowia, wielkość i rodzaj przedsiębiorstwa). Zwolnienie to wystawiane jest na wniosek podatnika. Księga Przychodów i Rozchodów może być prowadzona zarówno w wersji papierowej, jak i komputerowej – w tym wypadku konieczne jest korzystanie ze specjalnie stworzonych do tego celu programów i archiwizowanie informacji na nośnikach danych.

W jaki sposób prowadzić KPiR?

Księga powinna być prowadzona rzetelnie i zgodnie z przepisami. Należy wypełniać ją według określonego systemu – musi zawierać 17 kolumn ułożonych w odpowiedniej kolejności. Każda z kolumn przeznaczona jest na zawarcie konkretnych informacji – tłumaczy specjalista reprezentujący Biuro Rachunkowe AKRO w Warszawie.
Pierwsza z nich to liczba porządkowa. Numeracja może być podzielona na poszczególne miesiące lub być prowadzona ciągle dla całego roku. Druga to data dokonania danego wpisu – wydatku lub zysku. Trzecia kolumna jest numerem dowodu, na podstawie którego dokonuje się wpisu, np. numer z dokumentu zakupu lub sprzedaży. Czwarta stanowi nazwę podmiotu, z którym dokonywana jest transakcja. Może to być np. imię i nazwisko kontrahenta. Piąta kolumna przeznaczona jest na jego adres. Szósta wymaga dokładnego określenia rodzaju wydatku lub przychodu. Siódma musi zawierać kwotę przychodu, ósma to pozostałe przychody, takie jak np. odsetki z lokat bankowych. Dziewiąta jest sumą dwóch poprzednich kolumn. W dziesiątej należy zawrzeć informacje o wartości zakupu materiałów przeznaczonych do produkcji wyrobów własnych oraz zakupu towarów przeznaczonych do sprzedaży. Kolumna jedenasta zawiera koszty dodatkowe wynikające z kolumny nr 10, np. koszty transportu. Kolumna dwunasta jest przeznaczona na informacje o pensjach pracowników. W trzynastej wpisujemy wszystkie pozostałe, niewymienione wcześniej koszta. Czternasta jest podsumowaniem dwóch poprzednich. Piętnasta pozostaje zazwyczaj pusta. Kolejna zawiera koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową. Ostatnia, siedemnasta, to miejsce na wszelkie uwagi dotyczące poprzednich wpisów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.