Do czego służą tunele aerodynamiczne projektowane przez CTO?

Tunel aerodynamiczny to podstawowe urządzenie badawcze aerodynamiki doświadczalnej. Choć aerodynamika w pierwszej kolejności kojarzy nam się z lotnictwem, w Polsce projektowaniem tuneli aerodynamicznych zajmuje się Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Zastosowanie tuneli aerodynamicznych jest znacznie szersze niż badanie samolotów, śmigłowców czy innych konstrukcji latających. Co warto wiedzieć o tunelach aerodynamicznych?

Czym jest tunel aerodynamiczny?

Tunel aerodynamiczny, jak wskazuje nazwa, to urządzenie związane z badaniem zjawisk, które są związane z ruchem gazów – najczęściej powietrza. W przestrzeni pomiarowej tunelu prowadzi się symulacje zjawisk towarzyszących eksploatacji obiektów rzeczywistych. Powietrze w tunelu wprawiane jest w ruch za pomocą odpowiednio dobranych wentylatorów. W tunelach aerodynamicznych dokonuje się pomiarów sił i momentów sił działających na badane obiekty lub ich modele, a także wizualizacji przepływu. Za pomocą czujników na badanych modelach lub prototypach mierzony jest rozkład ciśnienia. Bada się przede wszystkim pojazdy i duże obiekty – od samochodów po potężne konstrukcje budowlane. W związku z tym bada się ich modele w pomniejszonej skali. Przy badaniach w tunelach aerodynamicznych, a później przy interpretacji wyników, konieczne jest więc zachowanie podobieństwa przepływów zdeterminowanego tożsamością liczb kryterialnych Reynoldsa, czy Macha w obu skalach.

Tunele aerodynamiczne w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku

Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku oferuje nie tylko projektowanie i wykonawstwo różnego typu tuneli aerodynamicznych. W CTO znajdują się dwa tunele aerodynamiczne, które umożliwiają uzyskanie wiedzy o aerodynamice przeróżnych obiektów na podstawie eksperymentów przeprowadzanych z modelami lub prototypami. Jednym z nich jest tunel o przestrzeni pomiarowej o wymiarach 2,15 × 1,42 × 7,00 m, i maksymalnej prędkości przepływu powietrza 25 m/s. Badane jest oddziaływania wiatru na statki, zwłaszcza jachty i żaglowce, obiekty offshore (jak platformy wiertnicze) i inne obiekty hydrotechniczne. Badana jest aerodynamika statków powietrznych i pojazdów kołowych oraz urządzeń wykorzystujących energię wiatru. W tunelu aerodynamicznym bada się również oddziaływanie wiatru na obiekty lądowe – budynki, obiekty infrastruktury komunikacyjnej, wielkogabarytowe obiekty techniczne. Przedmiotem badań jest również transport zanieczyszczeń powietrza i osadów.

śr. ocena 5 / głosów 66