Artykuł sponsorowany

Jak przygotować do druku grafikę na baner?

Jak przygotować do druku grafikę na baner?

Przygotowanie do druku grafiki na baner i na każdy inny druk reklamowy jest procesem złożonym i wieloetapowym. Rozpoczyna się od pracy koncepcyjnej, a kończy na ustawieniu parametrów technicznych gotowego projektu. Aby uzyskać satysfakcjonujący efekt, czyli doskonałej jakości wydruk, już na etapie pracy koncepcyjnej należy wziąć pod uwagę jej aspekty czysto techniczne. Przypominamy najważniejsze zasady tworzenia projektów banerów i ich właściwego przygotowania do druku.

O ile koncepcja graficzna jest sferą kreacji artystycznej, to przygotowanie techniczne do druku rządzi się bardzo jasno określonymi zasadami. Doskonałej jakości baner reklamowy jest sumą kreatywności i doskonałej znajomości technik druku. Przygotowując grafikę na baner, musimy spełnić trzy warunki: dopasować rozmiar i rozdzielczość, wybrać przestrzeń barw i zamienić na krzywe wszystkie fonty.

Zasady doboru wymiarów i rozdzielczości grafiki

Zagadnienia, którymi za chwilę będziemy się zajmować, są dla zawodowych grafików komputerowych oczywistością. Natomiast mogą się okazać przydatne dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z drukiem reklamowym na większych formatach.

Zasada ogólna jest taka, że grafika na baner powinna mieć wymiary finalnego wydruku, czyli należy przygotować plik w proporcjach 1:1. Oznacza to, że chcąc wydrukować baner o wymiarach 200 × 100 cm, musimy przygotować grafikę w wymiarze 200 × 100 cm. Można też przeskalować obraz 1:10. Jeżeli projekt będzie miał mniejsze rozmiary od gotowego wydruku, to powinien mieć proporcjonalnie większą rozdzielczość. W tej kwestii najlepiej skontaktować się z drukarnią i postępować zgodnie z otrzymanymi zaleceniami.

Grafika powinna mieć odpowiednią rozdzielczość, czyli liczbę pikseli na cal (dots per inch – dpi). Standardowe rozdzielczości druku wahają się od 300 dpi dla wydruków oglądanych z małej odległości do 150 dpi dla banerów. Każda drukarnia może mieć własne wytyczne. Aby nie popełnić błędu, najlepiej sprawdzić parametry na stronie lub skontaktować się bezpośrednio z firmą, w której zamierzamy zamówić usługę druku. 

Zamiana RGB na CMYK przed wysłaniem pliku do druku

Jest wiele przestrzeni kolorów, czyli modeli kolorów. Są one matematycznym opisem barw, które jest w stanie rozróżnić ludzkie oko. Praktyczne znaczenie przy druku ma konwersja kolorów z przestrzeni RGB (Red, Green, Blue), w której pracują monitory, na przestrzeń CMYK (Cyjan, Magenta, Yellow, blacK lub Key colour), której używają urządzenia poligraficzne. Konkretne kolory powstają przez mieszanie podstawowych barw.

Konwersja z RGB na CMYK jest gwarancją uzyskania takich kolorów, na jakich nam zależy. Po dokonaniu konwersji zobaczymy obraz w kolorach zbliżonych do tych, które znajdą się na gotowym wydruku. Oczywiście kluczowe znaczenie ma jakość i kalibracja monitora: jeżeli jest niewłaściwa, to kolory wydruku mogą być zaskoczeniem – nie zawsze pozytywnym. Przedstawiciel firmy DisplayPlanet, producenta banerów reklamowych, podpowiada najlepszą metodę sprawdzenia kolorów wydruku: – Różnice koloru w projekcie i na wydruku mogą wynikać nie tylko z kalibracji monitora. Wystarczy zmiana materiału, aby kolory prezentowały się nieco inaczej. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wydruk próbny. Zachęcamy Klientów, aby korzystali z tej możliwości, bo daje ona stuprocentową pewność, że otrzymamy dokładnie takie barwy, jakich potrzebujemy. Przy okazji możemy też sprawdzić jakość odwzorowania detali i wygląd czcionek.

Czym jest „krzywienie” tekstu?

Jeżeli na naszym banerze znajdują się jakieś napisy, to przed drukiem powinniśmy zamienić je na krzywe. Mówiąc najprościej: chodzi o przekształcenie czcionek na „obrazki” (formy geometryczne). Jaki jest cel tej operacji? Wynika to ze sposobu, w jaki czcionki są wyświetlane na ekranach urządzeń elektronicznych. Aby określone oprogramowanie mogło poprawnie wyświetlić tekst złożony wybranym przez nas fontem, musi mieć informację o kroju czcionek, czyli dostęp do tego konkretnego fontu. Wysyłając plik do drukarni, nie zawsze mamy pewność, czy oprogramowanie używane do otwierania pliku i jego druku będzie miało zainstalowaną odpowiednią czcionkę. Jeżeli program nie znajdzie fontu, to zastąpi go innym lub pustymi polami. Efekt takiej podmiany zazwyczaj jest katastrofą wizualną, a baner nie nadaje się do użycia.

Korzystaj ze specyfikacji i gotowych szablonów

Wybór rozdzielczości, wymiarów i przestrzeni kolorów grafiki oraz zamiana tekstów na krzywe to absolutne podstawy. Należy też pamiętać o spłaszczeniu obrazu, czyli połączeniu wszystkich warstw z tłem w jeden obraz. Kluczową kwestią jest też zapisanie pliku w odpowiednim formacie. Najbardziej uniwersalne są formaty PDF i TIFF. Wiele drukarni przyjmuje też pliki CDR, AI, EPS i JPG.

Kompletna specyfikacja, czyli szczegółowa odpowiedź na pytanie, jak przygotować plik do druku, powinna znajdować się na stronie drukarni. W wielu producentów reklamy drukowanej oferuje też gotowe szablony druków, które pozwolą nam właściwie zaplanować lokalizację ważnych elementów na banerze. Szablon zawiera informację o wszystkich rozmiarach, w tym o koniecznych naddatkach, które trzeba zaplanować np. na wykonanie tuneli.

Na zakończenie małe podsumowanie zasad obowiązujących przy przygotowaniu projektu graficznego do druku. Po pierwsze powinniśmy korzystać z usług zawodowych grafików komputerowych lub osób, które posiadają odpowiednie kompetencje. Przygotowanie do druku powinno odbywać się według wytycznych na stronie drukarni. Każdą wątpliwość należy wyjaśnić z wykonawcą wydruku. Aby uzyskać pewność końcowego efektu, warto wykonać próbę druku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.