Artykuł sponsorowany

Robotyka w przemyśle - przyszłość i perspektywy

Robotyka w przemyśle - przyszłość i perspektywy

Procesy automatyzacji i robotyzacji coraz częściej obejmują zakłady przemysłowe. Nic dziwnego, bo nowe technologie produkcyjne znacząco przyspieszają poszczególne działania i przyczyniają się do zwiększonej efektywności przedsiębiorstw. Jakie są rzeczywiste perspektywy rozwoju w tych obszarach? Czy rzeczywiście roboty zastąpią ludzi? Czy warto inwestować w robotykę? Dowiedz się więcej.

Gdzie robotyka sprawdza się najlepiej?

Największy potencjał dla rozwoju robotyki przemysłowej jest zdecydowanie tam, gdzie koszty wytwarzania rosną najszybciej. Wszystko jest więc kwestią indywidualnych decyzji klientów biznesowych, którzy muszą ocenić, czy wdrażanie nowych technologii w danym obszarze w ogóle się opłaca.

Z reguły robotyzacja procesów produkcyjnych występuje w:

  • przemyśle motoryzacyjnym,

  • przemyśle maszynowym,

  • przemyśle metalowym,

  • branży przetwórstwa gumy i tworzyw sztucznych.

Warto jednak zaznaczyć, że dziś produkcja przemysłowa wygląda zupełnie inaczej niż kilkadziesiąt lat temu. Normy w zakresie BHP i ekologii wymuszają nowe działania, a klasyczne modele produkcji i praca ludzkich rąk tracą na efektywności. Niewykluczone, że dynamiczny wzrost sprzedaży robotów będzie dotyczyć na przykład branży spożywczej.

Robotyka a BHP

Z punktu widzenia BHP, rozwój robotyki stwarza nowe możliwości. Przede wszystkim chodzi o to, by zastąpić robotami osoby pracujące w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych. Wówczas pracownicy danego sektora są mniej narażeni na zagrożenia różnego rodzaju: ergonomiczne, fizyczne oraz psychospołeczne.

Współcześnie roboty wykorzystywane są m.in. do wykonywania prostych i dość monotonnych zadań w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Sprawdzają się również do przenoszenia materiałów radioaktywnych i innych surowców szkodliwych dla zdrowia.

Czy roboty zastąpią człowieka w przemyśle?

To pytanie zadaje sobie wiele osób. Czy rzeczywiście ludzie powinni czuć się „zagrożeni zawodowo”? Na pewno warto zdawać sobie sprawę z tego, że pewne umiejętności pozostają domeną człowieka.

Owszem, roboty znacznie lepiej od ludzi radzą sobie z pracą powtarzalną i fizyczną, wykonywaną w trudnych warunkach i wymagającą precyzji. Natomiast jeszcze przez długi czas nie będą w stanie wykonywać czynności związanych z podejmowaniem decyzji, kreatywnym myśleniem, elastycznością i zdolnościami adaptacyjnymi – przekonuje ekspert z firmy REDHAWK.

Obecnie firmy dążą do tego, by czerpać jak najwięcej korzyści z interakcji człowiek – maszyna. Współpraca człowieka z robotem przynosi miarodajne i optymistyczne rezultaty dla wszystkich stron łańcucha biznesowego, w tym także dla osób zatrudnionych.

Robotyka w przemyśle to wciąż nowa dziedzina. Potrzebne są więc pewne ramy bezpieczeństwa. Strategicznie istotne jest nie tylko zarządzanie technologią, ale także inicjowanie nowych norm prawnych oraz badanie doświadczeń użytkowników.

Trzeba jednocześnie zdawać sobie sprawę z tego, że autonomiczne roboty będą w przyszłości bardziej inteligentne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.