Zalety przekładni z pasami klinowymi
Pasy klinowe to bardzo szeroka grupa produktów. Przekładnie z pasami klinowymi są wykorzystywane zarówno w lekko obciążonych napędach, jak i mechanizmach wysoko obciążonych, jak na przykład kruszarka kamieni. Czym tak naprawdę jest przekładnia z pasami klinowymi, jaką przekładnię możemy tak nazwać? - Postaramy się wyklarować ten temat i opowiedzieć o też o najważniejszych zaletach przekładni z pasami klinowymi.
Czym są przekładnie z pasami klinowymi?
Przekładnie z pasami klinowymi to rodzaj przekładni cięgnowych. Przekładnie cięgnowe to przekładnie mechaniczne, które składają się z dwóch rozsuniętych kół oraz opasującego je cięgna – w zależności od jego rodzaju rozróżniamy przekładnie pasowe lub łańcuchowe. Wśród tych pierwszych znajdują się właśnie przekładnie z pasami klinowymi, do tego z pasami płaskimi, okrągłymi lub zębatymi. Przekładnie pasowe z pasami klinowymi są otwarte i mogą pracować w dowolnym położeniu – co jest ich pierwszą zaletą. Mogą pracować w układzie poziomym, pionowym, a nawet skośnym. Najprostsza przekładnia tego rodzaju to po prostu dwa koła rowkowe opasane pasem klinowym, przy czym w napędach maszyn stosuje się zwykle przekładnie z wielorowkowymi kołami, które opasa odpowiednia liczba równolegle ułożonych do siebie pasów.
Spokojna, cicha i płynna praca
O więcej zalet przekładni z pasami klinowymi dopytaliśmy fachowców z firmy Wilhelm Herm Müller Polska sp. z o.o. z Bydgoszczy. Otóż główną zaletą przekładni pasowej z pasami klinowymi jest zdolność do łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia i tłumienie drgań, co gwarantuje spokojną, płynną i cichą pracę. Konstrukcja takiej przekładni jest prosta – nie ma tu na przykład smarowania, przekładnia nie wymaga żadnej specjalnej obsługi i konserwacji. Gdy pasy klinowe się zużyją, po prostu szybko i łatwo je wymieniamy. Oczywiście czynniki wpływające na trwałość pasa to nie tylko optymalna ilość pasów w zespole, ale też odpowiedni naciąg pasów, łączenie ich we właściwie dobrane zespoły pasowe, czy czystość, warunki pracy (na przykład oleje i smary powodują, że tzw. sprzężenie pasa z kołem jest mniejsze, a do tego mają działanie chemiczne – powodują szybsze niszczenie powierzchni i struktury pasa). Istotna jest też prawidłowa eksploatacja. Wracając do tematu zalet przekładni z pasami klinowymi: dają one możliwość przenoszenia mocy na znaczną odległość i dużą swobodę w doborze rozstawu osi kół, a co ciekawe, są mało wrażliwe na niedoskonałości wzajemnego ustawienia osi wałów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana