Budowa dystrybutorów paliwa

Dystrybutor paliwa jest specjalną instalacją pomiarową, która służy napełnianiu baków pojazdów ciekłym paliwem. Stanowi najważniejsze urządzenie na stacji benzynowej, ale może przydać się także w innych przedsiębiorstwach, np. w firmach kurierskich i transportowych, dysponujących dużą flotą i własnymi zapasami paliwa.

dystrybutory paliwa

W przypadku prowadzenia własnej działalności, w której na duża skalę wykorzystywane są samochody, czy maszyny rolnicze i budowlane, praktycznym rozwiązaniem jest korzystanie z zapasów paliwa przechowywanych na terenie przedsiębiorstwa – mówi ekspert z firmy MiM. Rezygnacja z usług zewnętrznych stacji na rzecz wewnętrznego obrotu paliwem w firmie oznacza sporą oszczędność i gwarantuje stałą jakość używanego paliwa.

Dystrybutor a zbiornik paliwa

Aby móc sprawnie korzystać z firmowych zapasów paliwa, niezbędny jest oczywiście odpowiednio duży zbiornik do jego przechowania, ale także dystrybutor, dzięki któremu pracownicy będą mogli bezpiecznie napełnić baki obsługiwanych pojazdów i maszyn. Obecnie produkowane są liczne i bardzo różnorodne automaty do tankowania.

Budowa dystrybutora

Nowoczesny dystrybutor paliwa zbudowany jest zasadniczo z dwóch podstawowych modułów: elektronicznego komputera i podzespołu mechanicznego, który służy właściwemu pompowaniu paliwa. Komputer kontroluje pracę pompy i pokazuje pomiar przepływu paliwa na specjalnym wyświetlaczu. Część mechaniczna zasilana jest zwykle silnikiem o napędzie elektrycznym, a tworzy ją pompa, licznik przepływu paliwa oraz zawory do sterowania i kontroli przepływu.

Wyposażenie dystrybutora

Dystrybutory różnią się przede wszystkim ilością węży, zewnętrznym kształtem samego automatu i  rozwiązaniami stosowanymi w dodatkowym oprzyrządowaniu, np. przelicznikiem ceny nalanego paliwa, możliwością programowania maksymalnej objętości tankowania, czy zdolnością zapamiętywania działań dokonywanych na danej jednostce – wyjaśnia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa MiM.

Parametry obsługi dystrybutorów

W zależności od planowanych zastosowań, dystrybutory paliw charakteryzują się różnymi parametrami obsługi. Dla przykładu, przepływ paliwa a dystrybutorze przeznaczonym do tankowania samochodów osobowych wynosi ok. 50 litrów na minutę, zaś dla samochodów ciężarowych ok. 130 litrów na minutę.

Współczesne dystrybutory paliw charakteryzują się nie tylko bardzo łatwą obsługą, ale też bardzo wysoką dokładnością pomiarów, małą skłonnością do awarii, bezpieczeństwem użytkowania i estetycznym designem.