Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Regeneracja turbosprężarki jest znacznie tańszą alternatywą dla wymiany urządzenia na nowe. Ponieważ dobrze przeprowadzona regeneracja pozwala na całkowite przywrócenie sprawności, decyzja o wyborze oszczędnej opcji naprawy jest dla większości kierowców oczywista. Na czym właściwie polega regeneracja turbosprężarki?

regeneracja-turbosprezarki

Wstępna diagnostyka turbosprężarki

Przed przystąpieniem do regeneracji fachowiec dokładnie ogląda turbosprężarkę, w celu zlokalizowania wszelkich uszkodzeń na obudowie. Następnie rozbiera urządzenie na części, sprawdzając stan poszczególnych elementów – mówi ekspert z firmy TURBO REG.

Regeneracja korpusu turbosprężarki

Aby dokładnie usunąć wszystkie zanieczyszczenia oraz ewentualne skutki korozji, korpus jest myty i paskowany lub śrutowany. Obudowę kompresora turbosprężarki można też poddać szkiełkowaniu, dzięki czemu urządzenie wygląda jak fabrycznie nowe.

Regeneracja turbin turbosprężarki

Najważniejszym etapem regeneracji jest praca nad turbinami. Tu znowu bardzo dużą rolę odgrywa precyzyjna diagnostyka, która pozwala ustalić, czy poszczególne elementy urządzenia można poddać naprawie, czy też konieczne jest założenie nowych części. Części, które nadają się do dalszego użytkowania są myte ultradźwiękowo. W przypadku wymiany warto sięgnąć po oryginalne części od producenta.

Standardowo wymieniane części

Istnieje kilka części, które ze względu na najmniejszą trwałość, wymienia się standardowo przy każdej regeneracji. Są to przede wszystkim elementy uszczelniające, ale także łożysko wirnika, pierścienie oporowe oraz odrzutniki olejowe.

Montaż zespołu wirującego

W celu wyeliminowania wszystkich ewentualnych drżeń i oporów, po montażu rdzenia z wałkiem zespół należy poddać wyważeniu. Poprawność działania zespołu wirującego bada się w kolejnych testach diagnostycznych, rozpędzając go do prędkości oddających rzeczywiste warunki pracy turbosprężarki – wyjaśnia nasz rozmówca z TURBO REG.

Montaż kierownicy zmiennej geometrii

W zależności od stanu układu zmiany geometrii, należy wymienić go lub jedynie poddać czyszczeniu przed ponownym zamontowaniem. Następnie do turbosprężarki przykręcamy kompresor, po czym całe urządzenie poddaje się ostatniemu testowi. Po regulacji układu sterowania ciśnieniem turbosprężarka jest gotowa do użytku.