Artykuł sponsorowany

Czym jest KPiR?

Czym jest KPiR?

Prowadzenie działalności gospodarczej to wiele czasochłonnych i nierzadko stresujących obowiązków dla przedsiębiorcy. Ważne jest nie tylko nadzorowanie pracy całej firmy i jej pracowników, ale też dokładna archiwizacja jej obrotów. Służy ku temu właśnie KPiR, czyli inaczej Księga Przychodów i Rozchodów, którą może prowadzić sam przedsiębiorca lub doświadczone biuro rachunkowe. Podpowiadamy więc, czym tak naprawdę jest wspomniana księga oraz jakie informacje muszą się w niej znajdować.

Czym jest Księga Przychodów i Rozchodów?

Księga ta jest swoistą ewidencją, czyli wykazaniem osiąganych przez firmę przychodów oraz rozchodów. Oznacza to więc, że odpowiednia osoba musi w niej zapisywać wszystkie zyski osiągane ze sprzedaży oraz koszty, jakie musiał w tym celu ponieść.

Jak tłumaczą specjaliści z firmy Ed– Pro: ,,Księga Przychodów i Rozchodów ma za zadanie przede wszystkim pozwolić przedsiębiorcy na prawidłowe rozliczenie się z urzędem skarbowym. Właśnie na podstawie informacji w niej zawartych obliczany jest należny podatek dochodowy’’.

Warto zaznaczyć także, że KPiR pozwala też na ocenę postępów sprzedażowych danej firmy, dzięki czemu sam jej właściciel wie, czy dąży ona w dobrym kierunku. Księga Przychodów i Rozchodów zawiera informacje o obrotach w formie uproszczonej, jednak prowadzenie jej warto poświęcić sprawdzonemu biurowi rachunkowemu, które jest wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Prowadzić KPiR muszą:

  • jawne spółki osób fizycznych oraz spółki cywilne i partnerskie,
  • osoby fizyczne, które osiągają przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a ich sposobem na rozliczanie się z podatku jest podatek liniowy lub zasady ogólne,
  • osoby o dochodach netto ze sprzedaży nieprzekraczających 2.000.000 euro, co dotyczy poprzedniego roku obrotowego.

Jakie dane trzeba zamieścić w KPiR?

Pierwszym rodzajem informacji zawartych w księdze są te, które dotyczą wszystkich zysków pochodzących ze sprzedaży, ale też innych form przychodów. Jeżeli chodzi o rozchody, mogą one mieć źródło przede wszystkim w zakupie materiałów i towarów handlowych, które są potrzebne do funkcjonowania przedsiębiorstwa. Księga Przychodów i Rozchodów musi zawierać też wydatki, takie jak wypłaty dla pracowników firmy. Co istotne, mogą one przyjmować formę gotówki lub innych rodzajów zapłaty. Pamiętajmy o tym, że każda KPiR musi być prowadzona na bieżąco i regularnie. Oznacza to, że obroty powinny być zapisywane każdego dnia, przed lub po zakończeniu czasu pracy, jednak nie może być to później niż rozpoczęcie kolejnego dnia roboczego. Warto więc robić to zawsze o tej samej, ustalonej porze.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.