Jak dokonuje się pomiarów natężenia ruchu drogowego?
Pomiary ruchu drogowego są niezbędne w celu aktualizacji oprogramowania obsługującego sygnalizację świetlną, obliczenia przepustowości dróg, a także dokonywania analiz w zakresie ochrony środowiska (chodzi głównie o emisję spalin i generowany hałas). Dzięki pomiarom możliwe jest wdrożenie działań zapobiegawczych i środków ochronnych oraz projektowanie organizacji ruchu drogowego.
Podstawowe założenia
Pomiary drogowe są obowiązkiem wynikającym z ustawy o drogach publicznych. Pomiary ruchu drogowego dostarczają informacji o liczbie przejeżdżających samochodów przez określony odcinek drogi w konkretnej jednostce czasu. Przy badaniach rozróżnia się kategorie pojazdów oraz kierunek, w jakim się przemieszczają. Uwzględnia się także warunki pogodowe i nietypowe zdarzenia. Pomiarów dokonują zaawansowane urządzenia oraz obserwatorzy terenowi.
Na podstawie wyników pomiarów urzeczywistniane są zmiany na przykład w postaci sygnalizacji świetlnej, która może poprawić przepustowość na danym odcinku. Analizowane są również czynniki ekonomiczne, które decydują o opłacalności planowanych inwestycji. Z wyników pomiarów korzystają jednostki samorządu terytorialnego, policja i uczelnie.
Na czym polega ręczny pomiar ruchu drogowego i wideorejestracja?
Pomiary z wykorzystaniem wideorejestratorów realizuje Biuro Projektowe Dukt. Badania odbywają się poprzez sieć kamer ulokowanych w określonych miejscach. Kamery muszą działać w sposób nieprzerwany przez cały okres pomiarów. Badania z wykorzystaniem wideorejestratorów uznawane są za najdokładniejszą technikę – dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu wykrywane i korygowane są błędy pomiarowe. Wideorejestrator sprawdza się na odcinkach dróg, gdzie występuje bardzo duże natężenie ruchu, a zapisy z urządzenia są pobierane i analizowane w biurze. Pomiary podlegają bowiem na liczeniu poruszających się po drodze pojazdów na podstawie nagrań.
W przypadku pomiaru ręcznego badania odbywają się w terenie – obserwatorzy pracują zmianowo, przez maksymalnie 8 godzin. Liczba obserwatorów zależna jest od czasu trwania badania oraz natężenia ruchu na danym odcinku drogi.
Podstawowe jednostką miary jest SSDR, czyli średni ruch dobowy, średni ruch roczny i rodzajowa struktura ruchu. A zatem SSDR jest liczbą pojazdów, jakie przejeżdżają przez drogę w ciągu doby w ujęciu średniorocznym. Rodzajową strukturę ruchu definiuje się procentowo.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana