Jakie są obowiązki i prawa zarządcy nieruchomości?
Zgodnie z definicją ustawy o gospodarce nieruchomościami zarządca nieruchomości to przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami. Zadanie to może pełnić przedsiębiorstwo mające postać spółki kapitałowej lub osobowej albo osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Jakie są obowiązki i prawa zarządcy nieruchomości?
Obowiązki zarządcy nieruchomościami
Zarządca nieruchomości zostaje wybrany przez wspólnotę mieszkaniową, właściciela nieruchomości albo jednostkę organizacyjną mającą prawa do nieruchomości. Te dwie strony podpisują umowę, która określa obowiązki i prawa zarządcy. Do tych pierwszych zalicza się przede wszystkim obsługa administracyjna nieruchomości i dbanie o kwestie finansowe. Chodzi więc o:
Przeczytaj również: Ile kosztują formalności notarialne przy zakupie nieruchomości?
- prowadzenie pełnej dokumentacji związanej z nieruchomością;
- racjonalne gospodarowanie finansami – obsługa konta, przygotowywanie sprawozdań finansowych, rozliczenia z urzędami, pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania;
- kompleksowa obsługa eksploatacyjna – poszukiwanie usługodawców, negocjowanie umów, zapewnienie bieżącej konserwacji, prowadzenie przeglądów instalacji i stanu technicznego nieruchomości, usuwanie awarii, planowanie remontów i modernizacji budynku, odpowiedzialność za utrzymywanie czystości i ubezpieczenie budynku;
- organizowanie uchwał i projektów uchwał prawnych;
- planowanie i obsługa zebrań wspólnoty mieszkaniowej.
Trudno wymienić wszystkie obowiązki zarządcy nieruchomości, trzeba jednak podkreślić, że zawsze powinien on działać w sposób odpowiedzialny i uczciwy. Warto więc powierzyć tę funkcję sprawdzonej firmie jak np. DOMESTIKA z Warszawy.
Przeczytaj również: Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić dostęp do wody pitnej w miejscu pracy?
Prawa zarządcy nieruchomości
Zarządca nieruchomości ma prawo pobierać wynagrodzenie za swoje usługi. Ma także prawo do podjęcia działań windykacyjnych w przypadku powstania zaległości w opłatach za lokal oraz do reprezentowania wspólnoty mieszkaniowej w kontaktach z usługodawcami i administracją publiczną. Jest uprawniony do przygotowywania projektów uchwał.
Przeczytaj również: Jak działają biura nieruchomości?
Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o własności lokali wymienia czynności, do których zarządca nie ma prawa. Nie może on na przykład samodzielnie ustalić wysokości swojego wynagrodzenia, czy wysokości opłat przewidzianych po pokrycie kosztów zarządu. Nie ma też prawa, by bez uchwały właścicieli lokali przyjąć roczny plan gospodarczy albo dokonać podziałów wspólnej nieruchomości.
Aby właściwie, bez przekraczania kompetencji, wywiązywać się ze swoich obowiązków, zarządca powinien doskonale znać zakres swoich uprawnień.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana